"Ψηφιακή ισορροπία" το χειμώνα - Περιορίζοντας τη χρήση οθονών προς όφελος της ψυχικής μας υγείας

computer

ErgoWell-being by Ergonomia

«Οδν λλο καλν νευ κακο στίν», Σοφοκλής

Κανείς δεν αμφισβητεί τα οφέλη της τεχνολογίας. Αποτελεί άλλωστε αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας. Ωστόσο, η υπερβολική χρήση της, ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα που περνάμε περισσότερο χρόνο σε εσωτερικούς χώρους, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ψυχική μας υγεία.

Πόσο χρόνο βρισκόμαστε μπροστά από οθόνες;

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, τα παιδιά ηλικίας 8-12 ετών περνούν κατά μέσο όρο 4-6 ώρες την ημέρα μπροστά σε οθόνες, ενώ οι έφηβοι έως και 9 ώρες ημερησίως. Αντίστοιχα, οι ενήλικες ξοδεύουν περισσότερες από 7 ώρες ημερησίως σε συσκευές με οθόνη, γεγονός που υπογραμμίζει την κυρίαρχη θέση της τεχνολογίας στη ζωή μας (Statista, 2023).

Πώς η υπερβολική χρήση οθονών επηρεάζει την ψυχική υγεία

  1. Άγχος και κατάθλιψη: Η συνεχής σύνδεση με τα κοινωνικά μέσα μπορεί να εντείνει συναισθήματα ανασφάλειας και σύγκρισης, οδηγώντας σε αυξημένο άγχος και κατάθλιψη (Twenge et al., 2018).
  2. Διαταραχές ύπνου: Το μπλε φως από τις οθόνες επηρεάζει την παραγωγή μελατονίνης, προκαλώντας δυσκολίες στον ύπνο. Η κακή ποιότητα ύπνου, με τη σειρά της, συνδέεται με αρνητική διάθεση και κόπωση (Chang et al., 2015).
  3. Μείωση φυσικής δραστηριότητας: Η πολύωρη χρήση οθονών μειώνει τον χρόνο που αφιερώνουμε σε σωματικές δραστηριότητες, επηρεάζοντας αρνητικά τόσο τη φυσική όσο και την ψυχική υγεία (Zarrett & Bell, 2014).
  4. Κοινωνική απομόνωση: Η υπερβολική χρήση της τεχνολογίας τείνει να περιορίζει τη διαπροσωπική επαφή, εντείνοντας τα συναισθήματα απομόνωσης (Primack et al., 2017).

Συμβουλές για Ισορροπία Ανάμεσα στη Χρήση Τεχνολογίας και άλλες Δραστηριότητες

  1. Καθορίστε Χρονικά Όρια
    • Ορίστε συγκεκριμένες ώρες που θα είστε offline, όπως μία ώρα πριν τον ύπνο.
    • Χρησιμοποιήστε εφαρμογές που περιορίζουν τη χρήση της οθόνης.
  2. Δημιουργήστε "Ζώνες Χωρίς Τεχνολογία"
    • Κρατήστε τις οθόνες μακριά από την τραπεζαρία και το υπνοδωμάτιο, δημιουργώντας σημεία χαλάρωσης και επικοινωνίας.
  3. Επενδύστε σε Offline Δραστηριότητες
    • Εξερευνήστε δημιουργικές δραστηριότητες όπως το διάβασμα, η μαγειρική ή η ζωγραφική.
    • Ξεκινήστε ένα νέο χόμπι όπως γιόγκα, περπάτημα ή επιτραπέζια παιχνίδια.
  4. Αναπτύξτε τις Κοινωνικές Σχέσεις
    • Προγραμματίστε συναντήσεις με φίλους ή οικογένεια. Η πραγματική σύνδεση μπορεί να βελτιώσει τη διάθεσή σας.
    • Αν ο καιρός το επιτρέπει, οργανώστε υπαίθριες δραστηριότητες.
  5. Δώστε Έμφαση στην Ενσυνειδητότητα
    • Προσπαθήστε να συνειδητοποιήσετε πότε και γιατί χρησιμοποιείτε την τεχνολογία.
    • Αντικαταστήστε τη μηχανική χρήση των συσκευών με στιγμές ενσυνείδητης ενασχόλησης, όπως η καταγραφή σκέψεων ή η βαθιά αναπνοή.

Εφαρμόζοντες μικρές αλλαγές και συνειδητές επιλογές, μπορούμε να απολαύσουμε τα οφέλη της χωρίς να θυσιάζουμε την ευεξία μας.

Βιβλιογραφία

  • Chang, A.-M., Aeschbach, D., Duffy, J. F., & Czeisler, C. A. (2015). Evening use of light-emitting eReaders negatively affects sleep, circadian timing, and next-morning alertness. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112(4), 1232–1237. https://doi.org/10.1073/pnas.1418490112
  • Common Sense Media. (2019). The Common Sense Census: Media use by tweens and teens. Retrieved from https://www.commonsensemedia.org
  • Primack, B. A., Shensa, A., Sidani, J. E., Whaite, E. O., Lin, L. Y., Rosen, D., ... & Miller, E. (2017). Social media use and perceived social isolation among young adults in the US. American Journal of Preventive Medicine, 53(1), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2017.01.010
  • Statista. (2023). Average daily time spent with screens among adults in the United States. Retrieved from https://www.statista.com
  • Twenge, J. M., Martin, G. N., & Campbell, W. K. (2018). Decreases in psychological well-being among American adolescents after 2012 and links to screen time during the rise of smartphone technology. Emotion, 18(6), 765–780. https://doi.org/10.1037/emo0000403
  • Zarrett, N., & Bell, B. A. (2014). The effects of out-of-school time on changes in physical activity levels and psychosocial constructs of physical activity among middle school youth. Journal of Adolescence, 37(1), 85–96. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.11.005

 

 

Τύπος άρθρου

Οδηγίες
2025-01-30