"Ψηφιακή ισορροπία" το χειμώνα - Περιορίζοντας τη χρήση οθονών προς όφελος της ψυχικής μας υγείας

ErgoWell-being by Ergonomia
«Οὐδὲν ἄλλο καλὸν ἄνευ κακοῦ ἐστίν», Σοφοκλής
Κανείς δεν αμφισβητεί τα οφέλη της τεχνολογίας. Αποτελεί άλλωστε αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας. Ωστόσο, η υπερβολική χρήση της, ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα που περνάμε περισσότερο χρόνο σε εσωτερικούς χώρους, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ψυχική μας υγεία.
Πόσο χρόνο βρισκόμαστε μπροστά από οθόνες;
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, τα παιδιά ηλικίας 8-12 ετών περνούν κατά μέσο όρο 4-6 ώρες την ημέρα μπροστά σε οθόνες, ενώ οι έφηβοι έως και 9 ώρες ημερησίως. Αντίστοιχα, οι ενήλικες ξοδεύουν περισσότερες από 7 ώρες ημερησίως σε συσκευές με οθόνη, γεγονός που υπογραμμίζει την κυρίαρχη θέση της τεχνολογίας στη ζωή μας (Statista, 2023).
Πώς η υπερβολική χρήση οθονών επηρεάζει την ψυχική υγεία
- Άγχος και κατάθλιψη: Η συνεχής σύνδεση με τα κοινωνικά μέσα μπορεί να εντείνει συναισθήματα ανασφάλειας και σύγκρισης, οδηγώντας σε αυξημένο άγχος και κατάθλιψη (Twenge et al., 2018).
- Διαταραχές ύπνου: Το μπλε φως από τις οθόνες επηρεάζει την παραγωγή μελατονίνης, προκαλώντας δυσκολίες στον ύπνο. Η κακή ποιότητα ύπνου, με τη σειρά της, συνδέεται με αρνητική διάθεση και κόπωση (Chang et al., 2015).
- Μείωση φυσικής δραστηριότητας: Η πολύωρη χρήση οθονών μειώνει τον χρόνο που αφιερώνουμε σε σωματικές δραστηριότητες, επηρεάζοντας αρνητικά τόσο τη φυσική όσο και την ψυχική υγεία (Zarrett & Bell, 2014).
- Κοινωνική απομόνωση: Η υπερβολική χρήση της τεχνολογίας τείνει να περιορίζει τη διαπροσωπική επαφή, εντείνοντας τα συναισθήματα απομόνωσης (Primack et al., 2017).
Συμβουλές για Ισορροπία Ανάμεσα στη Χρήση Τεχνολογίας και άλλες Δραστηριότητες
- Καθορίστε Χρονικά Όρια
- Ορίστε συγκεκριμένες ώρες που θα είστε offline, όπως μία ώρα πριν τον ύπνο.
- Χρησιμοποιήστε εφαρμογές που περιορίζουν τη χρήση της οθόνης.
- Δημιουργήστε "Ζώνες Χωρίς Τεχνολογία"
- Κρατήστε τις οθόνες μακριά από την τραπεζαρία και το υπνοδωμάτιο, δημιουργώντας σημεία χαλάρωσης και επικοινωνίας.
- Επενδύστε σε Offline Δραστηριότητες
- Εξερευνήστε δημιουργικές δραστηριότητες όπως το διάβασμα, η μαγειρική ή η ζωγραφική.
- Ξεκινήστε ένα νέο χόμπι όπως γιόγκα, περπάτημα ή επιτραπέζια παιχνίδια.
- Αναπτύξτε τις Κοινωνικές Σχέσεις
- Προγραμματίστε συναντήσεις με φίλους ή οικογένεια. Η πραγματική σύνδεση μπορεί να βελτιώσει τη διάθεσή σας.
- Αν ο καιρός το επιτρέπει, οργανώστε υπαίθριες δραστηριότητες.
- Δώστε Έμφαση στην Ενσυνειδητότητα
- Προσπαθήστε να συνειδητοποιήσετε πότε και γιατί χρησιμοποιείτε την τεχνολογία.
- Αντικαταστήστε τη μηχανική χρήση των συσκευών με στιγμές ενσυνείδητης ενασχόλησης, όπως η καταγραφή σκέψεων ή η βαθιά αναπνοή.
Εφαρμόζοντες μικρές αλλαγές και συνειδητές επιλογές, μπορούμε να απολαύσουμε τα οφέλη της χωρίς να θυσιάζουμε την ευεξία μας.
Βιβλιογραφία
- Chang, A.-M., Aeschbach, D., Duffy, J. F., & Czeisler, C. A. (2015). Evening use of light-emitting eReaders negatively affects sleep, circadian timing, and next-morning alertness. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112(4), 1232–1237. https://doi.org/10.1073/pnas.1418490112
- Common Sense Media. (2019). The Common Sense Census: Media use by tweens and teens. Retrieved from https://www.commonsensemedia.org
- Primack, B. A., Shensa, A., Sidani, J. E., Whaite, E. O., Lin, L. Y., Rosen, D., ... & Miller, E. (2017). Social media use and perceived social isolation among young adults in the US. American Journal of Preventive Medicine, 53(1), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2017.01.010
- Statista. (2023). Average daily time spent with screens among adults in the United States. Retrieved from https://www.statista.com
- Twenge, J. M., Martin, G. N., & Campbell, W. K. (2018). Decreases in psychological well-being among American adolescents after 2012 and links to screen time during the rise of smartphone technology. Emotion, 18(6), 765–780. https://doi.org/10.1037/emo0000403
- Zarrett, N., & Bell, B. A. (2014). The effects of out-of-school time on changes in physical activity levels and psychosocial constructs of physical activity among middle school youth. Journal of Adolescence, 37(1), 85–96. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.11.005